Reis naar de Finse Golf 1899
Op 13 juli vertrok de "Zeenymph" uit Rotterdam, met een lading cokes aan boord bestemd voor Kunda (Estland). Vervolgens naar Narva (Estland) om een lading planken voor Rotterdam op te halen. De heenreis verliep voorspoedig, op de terugreis had men met tegenwind en zware storm te maken.
Geel: heenreis (11 dagen); groen: terugreis (35 dagen). Stippen geven de dagelijkse positie aan.
Hieronder een samenvatting van het scheepsjournaal (dat onderverdeeld is in havenjournaals en zeejournaals); letterlijke citaten cursief.
Scheepsmodel van de Zeenymph,
collectie Maritiem Museum Rotterdam
Havenjournaal Rotterdam
- 10 juli 1899 — De Zeenymph van Delfshaven naar Rotterdam gesleept, begonnen met laden van cokes. Bemannning aangemonsterd: stuurman, 2e stuurman, kok (alle 3 dezelfden als op de vorige reis), 5 matrozen (4 nieuwen, 1 dezelfde als vorige reis), 1 lichtmatroos (dezelfde als vorige reis) en 1 jongen: P de Groot, zoon van de kapitein.
Proviand en water aan boord genomen.
- 12 juli — Laden voltooid
Zeejournaal Rotterdam - Port Kunda
- 13 juli 1899 — Met havenloods en 2 sleepboten naar zee, maakten alles zeevast en waren om 2 uur in zee waar loods en sleepboot ons gingen verlaten. Wind west, lichte koelte, zee kalm; zetten alle dienstdoende zeilen bij.
- 14 juli — wind West, flauwe koelte.
- 15 juli — wind ZW / ZZW, heldere lucht, flauwe koelte, kalme zee.
- 16 t/m 24 juli — aldoor bizonder bestendig weder.
- 24 juli — kregen Port Kunda in zicht; kregen loods aan boord, kwamen op diens komando ten 8 uur ter reede van Port Kunda ten anker in 4 vadem water, staken genoegzaam ketting en maakten de zeils vast, en [kregen?] tolbehamten aan boord door dewelke wij nog wierden ingeklaard.
Lieten des nachts wacht doen door een man. 11 dagen reis. Zie verder HavenJournaal.
Havenjournaal Port Kunda
- 25 juli 1899 — Kregen lichter langszij en begonnen met lossen.
- 26 juli t/m 3 augustus — Lossen voortgezet, af en toe onderbroken door te harde wind en hoge golven.
- 4 augustus — Alles gelost. Zonden telegram naar Narva voor een sleepboot.
- 7 augustus — Waren dien dag nog wachtende voor een sleep. Zonden daarover een tweede telegram. Kregen antwoord morgen vroeg komt sleepboot.
- 8 augustus — Kregen om 9u30 de sleepboot. Hiefden anker en waren om 10 1/2 uur onder stoom en gingen Port Kunda verlaten. Wind NW, stijve koelte, helder lucht.
Havenjournaal Narva
Zeejournaal Narva - Rotterdam
- 2 september 1899 — Zeer flauwe koelte; dreven in stilte, betrokken mistige lucht.
- 3 september — Wind ZZO, flauwtjes.
- 4 september — Toenemende wind, westelijke richtingen
- 6 september — Flauwe koelte, N - Z(Z)O
- 7 t/m 10 september — Wisselend bewolkt, flauwe / matige tot stijve koelte, wind WtN
- 11 september — Zeer stil weder
- 12 september — Wind uit oostelijke richtingen.
- 13 september — wind NNO kruisten heen en weer in drogen (voor Dragør?), waren die om 12 uur gepasseerd
- 14 september — Kruizende over en weer. Wind NNO. Gingen ankeren onder de Deensche kust ongeveer 1 1/2 mijl Z van Elseneur (Helsingør), konden geen vordering maken.
- 15 september — Morgens wind WZW. Lichten het anker en gingen met alle dienstdoende zeilen bij onder zeil. Passeerden om 9 uur het kasteel van Elseneur. Kregen vervolgens de wind noordlijk met zware luchten en buijen; oordeeld best weer trug te keeren en kwamen om 11 uur kort bij Elseneur weer ten anker in 6 vademen water.
- 16 september — Wind ZW, lichte koelte. Lichten toen het anker en zetten alle dienstdoende zeilen bij. Passeerden om 8 uur het Vort van Elseneur en waren om 12 uur OZO van Kolpunt ongeveer 1 1/2 mijl afstand.
- 17 september — stijve koelte afnemend tot variabele stilte.
- 18 september — Dreven in stilte. In de loop van het etmaal toenemende van wind en zee. Maakten de marszeils vast en stooken een rif in de vok. Dik verstopte lucht met regen tot lichte storm uit Westelijke richting waren in tzicht van de Noordsche kust, daarna weer afnemende wind.
- 19 september — Kruisden af en aan de Noordsche kust. Zetten weer een weinig zeil. Later: gereefde marszeilskoelte, hooge zeegang waardoor het schip zwaar stampte waarmede het voorschip gedurig onder water stampte.
- 20 september — Lichte koelte;[ . . ] zeer flauwe koelte, dreven zoms met stuurloos schip wegens stilte.
- 21 september — Toenemende wind, voerden zeil naar gelegenheid.
- 22 september — Zeer sneltoenemende van wind en zee. Uitgaande wind tot ZW met vliegend stormsweer. Maakten alle zeils vast behalve groot ondertopzeil. Het voortopzeil en voorstagzeil sloeg in vlarden. Maakten de stukken vast. Hooge door elkander lopende zeeën.
- 23 september — Vliegend stormsweer met vreeslijke zware buijen waardoor het schip zwaar overhelde. Zoodat stuurboordzij geheel bedolven onder water lag. Tegen 4 u 30' helde het schip tijdens een zware buij zoo vreeslijk over met de jufferblokken onder water wardoor aan Stboordzij onze deklast los werkte en een groot deel daarvan over boord dreef of spoelde. Stelden alle moeite in 't werk zoo veel nog te behouden als wij konden. Niettegenstaande moesten wij een klein deel werpen om een grooter deel te behouden. Kregen het dan na verloop van 2 uur alles weer zoo goed mogelijk vast. Tijdens den storm sloeg de Matroos G Zouthout over het roer waardoor zijn voet erg bezeerde en buiten dienst kwam, enige losse voorwerpen sloegen mede over boord, door het zwaar overhellen van 't schip hadden wij geen water bij de pomp, in de buijen hadden wij donder en blixem met zware hagel. Tegen 12 u des nachts kregen wij water bij de pomp en na 2 uur gepomd te hebben kregen wij die goed lens. Dreven alleen voor groot ondertopzeil. Later aldoor nog zware regenbuijen dog minder wind en zee. Zetten vok en stormbezaan weer bij en sloegen een nieuw voor onder topzeil en voor stagzeil aan.
- 24 september — Zetten weer een weinig zeil. Variabele flauwe koelte, ongestaadige winden. Dreven met stuurloos schip, hooge zeegang. Passeerden menigte planken merk "W-AB".
- 25september — Zeer ongestaadig weder, buijen, later lichte koelte en hooge zeegang waardoor het schip zwaar stampte.
- 26 september — Dreven met stuurloos schip wegens stilte [later:] ongestaadige wind en weder met buijen [tenslotte:] harde wind, matige zeegang
- 27 september — Stormsweer met regen en hagel en donder en blixem; dreven weer voor groot ondermarszeil en voorstagzeil, hooge zee met zwaar werkend schip; later iets handzamer van wind en zee, zetten weer een weinig zeil.
- 28 september — Afnemende wind, dreven in stilte zonder stuur of voortgang, later weer zeer flauwtjes, zetten alle dienstdoende zeilen bij
- 29 september t/m 1 oktober — Wisselvallig weer, variabele winden.
- 2 oktober — Zeer snel toenemende van wind en zee; stormsweer met dik van regen, hooge ZWlijke zee, af en aan het voorschip geheel bedolven onder water [...] zeer ongestaadig zoms nog zware buijen [...] weer toenemende van wind en zee tot zware storm.
- 3 oktober — harde wind, zwaar stampend schip, kregen veel water op en over het voorschip. Kregen lengte van een passerende stoomboot hetgeen goed uitkwam wegens opzurvatie van t looden
- 4 oktober — Stormweer, zwaar overhellend schip. Kregen veel water op en over dek. [Later:] zeer snel afnemende van wind en zee.
- 5 oktober — Flauwe koelte, mooi weer.
- 6 oktober — Kregen om 6 uur (NB avond van 5 okt!) vuur van Scheveningen in tzicht, gingen bijleggen en hielden het gaande onder de wal om dag af te wachten. Zetten om 6 uur (ochtend, 6 okt.) koers op de Waterweg. Kregen om 7 uur een loods aan boord, namen vervolgens een sleepboot die ons voor tarief naar Rotterdam zou slepen. Kwamen om 1 uur middags voor Delfshaven ten anker. Kregen om 5 uur twee sleepbooten die ons in de Oostkom te Delfshaven sleepte. Maakten het schip op de aangewezen plaats voor en achter goed vast.
Gedaan te Delfsh.-Rotterdam den 6 October 1899.