Van Rotterdam naar Trinidad
In october 1895 was de "Zeenymph" teruggekeerd in Rotterdam. Het journaal, dat door stuurman Veltman was bijgehouden, eindigt abrupt op 8 november. Op 15 november vervolgt het havenjournaal met een korte samenvatting van de voorgaande dagen door de nieuwe stuurman, W. Kwant. Op 15 november 1895 begon de "Zeenymph" in Delfshaven een lading haver, 6000 zakken in totaal, in te nemen. De reis zou via Barbados naar Trinidad gaan.
Rotterdam - Barbados - Trinidad en terug. Geel: heenreis (42 dagen); groen: terugreis (45 dagen). Stippen geven de dagelijkse positie aan. Het kruisje is de positie van de Zeenymph op de dag dat Cornelis de Groot verdronk.
Hieronder een samenvatting van het scheepsjournaal (dat onderverdeeld is in havenjournaals en zeejournaals). Letterlijke citaten zijn cursief afgedrukt.
Hier onder: details van het scheepsmodel van de Zeenymph, collectie Maritiem Museum Rotterdam
Havenjournaal Rotterdam
- 15 november 1895 — Nadat het schip in dok is geweest om koper na te zien en goed bevonden en verders aan dek en tuigage nagezien te hebben, ganeerden wij het ruim met planken en matten. Begonnen wij vrijdag den 15 November te laden en namen dien dag 108 balen over.
- 16 november t/m 10 december — Het laden nam ruim 3 weken in beslag. Het werd regelmatig onderbroken door het slechte weer en doordat er geen lading aangevoerd werd. In de tussentijd werd het schip onderhouden en verder op de reis voorbereid (verrichten scheepsbezigheden, maakten schoon schip, sloegen met scheepsvolk nog eenige zeilen aan). Geleidelijk werd de bemanning aangevuld tot 10 man: kapitein, 1e en 2e stuurman, 3 matrozen, 1 lichtmatroos, 2 jongens en 1 niet nader gespecificeerd.
- 11 december — maakten de luiken dicht met dubbele perzending, maakten verders alles zeilklaar volgens zeemanscostuum. Wind ZZW mooi weer.
- 12 december — Wind toenemend tot storm, dik van regen.
- 13 t/m 16 december — Verrichten scheepsbezigheden in afwachting van geschikt weer om te vertrekken.
- 17 december — Kregen loods en sleepboot en sleepten op diens comandode haven uit. Wij kwamen wegens dik van mist voor de haven ten anker voor 20 vadem ketting.
- 18 december — Op loodscomando door de sleepboot naar zee gesleept. Stuurden koers op 't vuurschip. Wind Oost, flaauwe bovenbramzeilskoelte. Het schip bevond zich tot op heden hecht sterk en dicht, en alles volgens zeemanscostuum in orde, zoodat wij met Gods hulp de reis kunnen volbrengen. Alles wel aan boord.
Zeejournaal Rotterdam - Barbados
- 19 t/m 21 december — Rustig weer, overwegend NO-wind, goede voortgang in het zicht van de Engelse zuidkust.
- 22 december — Wind en zeegang toenemend tot gereefde bovenmarszeilskoelte. Kregen gedurig veel water op en over dek. […] Storm. Dreven voor ondermarszeils, voorstagzeil en stormbezaan. Zwaar werkend schip.
- 23 december — 's Ochtends bladstil maar nog wel hoge zee. Later toenemend van wind, voeren zeil naar gelegenheid, nog later wind toenemend tot storm […] hooge zee zwaar werkend schip, kreegen veel water op en over dek.
- 24 - 25 december — Het weer blijft onstuimig. Water in de kajuit, de lading ging schuiven zodat het schip slagzij maakte
- 26 december — Wind neemt af, tot zelfs bladstil, geen stuur.
- 27 december t/m 8 januari 1896 — Wisselvallig, variabele wind, veel regen en mist maar ook perioden met goed weer. Kregen regelmatig water over het dek.
- 9 januari — Heden den negen januari 1896 des morgens ± 6½ uur, op 33° 48' geg. N breedte en 24° 3' chron. herleide gegiste W lengte, had het noodlottig ongeluk plaats dat de lichtmatroos Cornelis de Groot, met water scheppen over boord sloeg. Dadelijk werd op comando van den schipper het roer stuurboord gelegd en achter aangebrast om het schip door de wind te laten gaan, doch het schip weigerde om te draaien, alle aangewende pogingen om op de plaats des onheils te komen bleven vruchteloos.Wij zagen de jongelin niet meer, zodat er aan redding van zijn leven niet meer viel te denken, en hij jammerlijk in de golven der oceaan moest verdrinken. […] Zoodat wij ± 9 uur moedeloos weer volbrasten en onze reis voortzetten.
- 10 t/m 25 januari 1896 — Voorspoedige reis, geen bijzondere weersomstandigheden, gunstige oostelijke passaatwinden.
- 26 januari — Na 39 etmalen op zee kwam Barbados in zicht. Op aanwijzing van de loods werd op de plaats van bestemming geankerd met 30 vadem ketting in 9 vadem water.
Havenjournaal te Barbados
- 27 januari 1896 — Om 6 u overal. Maakten alles klaar voor lossing. Zetten booten over boord en ging kapt. aan land het schip in klareeren. Leverden 5 zakken haver af voor proef.
- 28 januari — Verrichten scheepsbezigheden. Wij kregen des middags de vijf zakken haver weer aan boord en kregen orders naar Trinidad te zeilen om aldaar de geheele lading te lossen. Kapt. aan land uitklaareeren.
- 29 januari — Kapt. ging aan land een sleepboot te nemen omdat wij niet slaags konden komen vanwege de schepen in onze nabijheid liggende. Ca. 7u.30 kwam sleepboot, hieuwden anker op en zetten vervolgens alle dienstdoende zeilen en gingen naar zee.
Zeejournaal Barbados - Trinidad
- 30 januari 1896 t/m 2 februari 1896 — De ongeveer 200 zeemijlen van Barbados naar Trinidad werden in 3 dagen afgelegd. De wind was variabel, meest zwak (stiltjes [...] variabele winden, stiltjes [...] idem met ligte buijen...).
Havenjournaal te Port of Spain en La Brea, Trinidad
- 3 februari 1896 — Kapt. aan land het schip inklareeren, maakten a/b alles klaar voor lossen enz. enz.
- 4 en 5 februari — Verrichten scheepsbezigheden.
- 6 t/m 23 februari — De lading haver werd gelost in lichters die langszij kwamen, plm 500 balen per werkdag. Op zondagen: Vierden den dag des Heeren.
- 24 februari — Kapt. aan land zaken te regelen. Hieuwden ± 4 des middags ankerop en gingen onder zeil naar La Brea alwaar wij ± 11 ankerden.
- 25 februari — Wij maakten alles klaar voor laden en om 't ballast over boord te zetten.
- 26 februari t/m 8 maart — Losten de ballast, en de lading werd aan boord genomen.
- 9 maart — In totaal werden 2674 vaten asphalt en ± 100 ton losse asphalt aan boord genomen, het schip beladen tot op een verantwoordelijke diepgang van 15¾ voet voor en 16¾ voet achter. Connossementen geteekend voor Rotterdam. Het schip bevond zich tot op heden hecht sterk en dicht en met Godes hulp in staat op de reis te kunnen volbrengen.
- 10 t/m 13 maart — Zeilden terug naar Port of Spain, maakten alles zeilklaar, verrichten scheepsbezigheden, kregen water aan boord; kapitein aan land om zich van alles klaar te maken.
- 14 maart — Wij gingen ± 1 u des middags ankerop en zetten alle dienstdoende zeilen om naar zee te gaan. [...] Zie verder zeejournaal.
Zeejournaal Trinidad - Rotterdam
- 15 t/m 27 april — De terugreis nam 44 dagen in beslag. In het journaal zijn geen bijzondere weersomstandigheden of gebeurtenissen vermeld. Er waren dagen met hard waaien, hooge zee, zwaar werkend schip, maar ook zeer schoon weer, bedaarde deining uit NW en soms dagenlang flauwtjes [...] stiltjes [...] weinig stuur
- 28 maart — Het journaal eindigt summier met de aankomst in Rotterdam: Passeerden ten 2½ uur lichtschip Schouwenbank. Wij kwamen ± 5½ uur binnen de pieren van de Waterwegalwaar wij een ambtenaar a/b kregen. Circa 6½ uur ging de zeeloods te Maassluis van boord en kregen wij een rivierloods op wiens comando wij de rivier op zeilden en kwamen ± 8u voor Delfshaven ten anker voor 15 vadem ketting. Maakten zeilen vast, klaarden dek op enz. enz. Brandende lantaren en wacht in 't schip. Einde der zeereis.
Het journaal bevat hierna nog slechts lege pagina's. De volgende reis van de "Zeenymph" werd gemaakt onder kapitein Wiebes. Daarna nam J. de Groot het schip weer over.